Kaikkien ratsastuskypärien on täytettävä yksi kolmesta kansainvälisestä turvallisuusstandardista
Suomessa kilpailuissa käytettävällä kypärällä on oltava VG1-, PAS- tai SNELL-merkintä. VG1 on eurooppalainen väliaikainen standardi kypärille, Englannissa on käytössä PAS-standardi ja Yhdysvalloissa käytössä on ASTM-merkintä. SNELL on arvostettu Yhdysvalloissa sijaitseva kypärien tutkimus- ja testauslaitois.
Turvallisuus testeissä tarkastellaan kuinka kypärät suojaavat erilaisissa onnettomuusskenaarioissa. Jokaisella standardilla on erilaiset vaatimukset ja testit ratsastuskypärille. Se kuinka paljon kypäriä testataan, riippuu niiden sertifikaatista.
CE -merkintä on eurooppalainen sertifikaatti, jossa testit suoritetaan ennen markkinoille tuloa. Tämän jälkeen valmistaja voi valmistaa vastaavaa kypärää ilman enempiä testejä. Kypärä joutuu uuteen testiin vain, jos valmistaja muuttaa sen mallia.
BSI Kitemark -merkintä on BSI:n (British Safety Institute) antama sertifikaatti. BSI on yksi maailman tunnetuimmista testikeskuksista. He testaavat yhden 200:sta kypärästä jokaisesta 800-3200 kappaleen erästä, esimerkiksi 1000 kypärästä testataan viisi. Jos yksi näistä kypäristä ei selviä testistä, valmistaja joutuu tuhoamaan koko valmistamansa kypäräerän. Tämä tiukka testaus tapahtuu vuosittain ja erätesteinä. BSI tekee myös tehdasvierailuja.
SEI:n (Safety Equipment Institute) sijaitsee Yhdysvalloissa Washingtonin ulkopuolella. SEI testaa erän kypäriä joka vuosi, jotta kypärien laatu pysyy vaaditulla tasolla.
SNELL on perustettu jo vuonna 1957 Yhdysvalloissa. Valmistajat lähettävät määrätyn erän kypäriä testattavaksi ennen kuin kypärät pääsevät markkinoille. Yksikin hylätty testi estää SNELL-merkinnän. Valmistajan on myös annettava kypäriä satunnaiseen jatkotestaukseen. Kun kypärällä on SNELL-sertifikaatti, valmistaja ei saa tehdä kypärään enää muutoksia.
Mitä eri turvastandardeissa testataan?
Standardien vaatimuksissa on pyritty huomiomaan monia erilaisia onnettomuusskenaarioita. Kaikissa testeissä on mukana pudotus vaakasuoralle alustalle ja useimmissa testataan myös kypärän kestävyyttä painon alla.
Tarkastelun alla on myös esimerkiksi kuinka suuren osan ratsastajan päästä kypärä suojaa, kuinka hyvin kypärä pysyy pudotessa päässä ja millaisia vammoja ratsastaja voisi saada kypärä päässään.
Tärkeää on kuitenkin muistaa, että mikään testi ei kykene tarkastelemaan todellisia tapahtumia, koska vaikuttavia tekijöitä on useita. Putoaako ratsastaja asfaltille vai ruoholle, potkaiseeko hevonen pudonnutta ratsastajaa kohti, onko sillä hokit vai ei, jne.
Alla kypärille suoritettavat testit standardien mukaan:
VG1
PAS
ASTM
SNELL
Kypärät, joilla on useita turvastandardeja, ovat siis testattu suojamaan useammilta onnettomuusskenaarioilta.
Annamme siis ison peukun Charles Owenin kypärille, joista 95% täyttää kolme eri standardia. 4Star kypärällä on jopa kaikki neljä!